Navigation bar
  Print document Start Previous page
 14 of 68 
Next page End 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19  

De Bonte Was, FEMINIST 2, Amsterdam 1977
reakties op Feminist 1
14
Ik verbind het woord klasse n.l. aan ekonomiese gelijkheid of ongelijkheid. Misschien
komt dat door mijn linkse indoktrinatie maar toch kan ik een klasse niet anders zien,
dan als een bevolkinsggroep, die met elkaar verbonden is door zijn kwalitatieve
gelijkheid t.o.v. de ekonomiese grondslagen van het bestaan, b.v. de bezitloze en de
bezittende klasse. Het is daarom onjuist om de vrouw als een klasse te beschouwen
temeer omdat, zoals op pag. 12 van het manifest staat: de vrouw buiten het mensdom
is geplaatst. Natuurlijk is dát ook niet helemaal waar. Het zou wat zijn, als de vrouw al
duizenden jaren zonder in opstand te komen, als onbenullige dekoratie op deze
aardbol zou hebben rondgelopen. Natuurlijk doet de vrouw mee aan de maatschappij,
als arbeidersvrouw of als vrouw van een kapitalist. Ze is er een onderdeel van of ze dat
nou leuk vindt of niet. 
Ik wil weer even terug naar het manifest en wel daar, waar het gaat over het tertiaire
klassesysteem. Ik moet zeggen dat ik het een hoogst eigenaardige denkwijze vind
wanneer je: 
a. eerst aantoont dat de vrouw afhankelijk is van de hiërarchiese positie van de man,
b. zij deze positie uiteraard in de vrouwenbeweging met zich meebrengt,
c. daar dan plotseling een tertiair klassesysteem van maakt.
De klasseverdeling in de maatschappij weerspiegelt zich overal in, dus ook in de
vrouwenbeweging. Een arbeidersvrouw zal minder mondig zijn dan een intellektueel.
Zo is dat. Dat is een materialisties gegeven en me dunkt, als je merkt dat de
kassetegenstelling, die in het manifest het sekundair klasse systeem wordt genoemd,
zelfs tot in de vrouwenbeweging doordringt (de vrouwenbeweging is nog steeds geen
Utopia! ) je tot het bewustzijn zou moeten komen, dat nu juist dát klassesysteem onze
werkelijke vijand is; dat dáár de wezenlijke onderdrukking plaatsvindt en ons hele
wezen van deze onderdrukking doordrongen wordt, ook al hebben wij geen
aanwijsbare funktie in de ekonomiese ontwikkelingen. Het begint al bij de wieg. Meisjes
zijn zachtaardig en lief en dragen roze jurkjes. Hier wordt de tegenstelling man - vrouw
al aan ons opgedrongen. Deze ideologiese indoktrinatie zet zich in ons verdere leven
voort. De maatschappij heeft er baat bij dat het huwelijk zo blijft als het is, verheerlijkt
het gezin en legt steeds weer de nadruk op de manlijkheid van de man en de
vrouwelijkheid van de vrouw. Met name de bewustzijnsindustrie is middel tot deze
manipulatie. De ideologie wordt in stand gehouden door diegenen die er belang bij
hebben dat de maatschappij zo blijft als hij is en dat zijn de bazen: de multinationals
met als dienaar de overheid, die het kapitalistiese systeem in stand houdt. Met 
betrekking tot de onderdrukking van de vrouw doet bijna elke man aan deze
onderdrukking mee. Hij zal de ideologiese strijd alleen aangaan, daar waar het zijn
eigen belang betreft.
Vooralsnog is het zo dat vrouwen wel jarenlang hebben meegedaan aan de
mannenstrijd, maar dat er maar weinig mannen zijn die zich inzetten voor de
vrouwenstrijd. De belangen zijn nog weinig gemeenschappelijk. Toch zal duidelijk
moeten worden, dat de vrouwenstrijd gericht is op gelijkheid voor vrouwen én mannen
en omverwerping van het bestaande systeem.
Wat ik in het voorafgaande heb proberen duidelijk te maken is, dat de man niet
wezenlijk onze vijand is. Ik wil echter niet ontkennen dat de vrouw buiten het
produktiesysteem is komen te staan, zonder dat zij daarvoor de keuze had. De vrouw
is in de ogen van de bazen tenslotte maar een vrijwel nutteloze arbeidskracht. Ze is
niet sterk genoeg, krijgt op een gegeven moment kinderen, waardoor ze zich uit het
arbeidsproces moet terugtrekken, omdat de bazen weigeren daar voorzieningen voor
te treffen. (dit is ook weer ten gunste van de manlijke arbeider die hierdoor minder in
zijn bestaanszekerheid bedreigd wordt. De baas paait de arbeider met de
onderdrukking van de vrouw. De vrouw wordt gebruikt om de arbeider zoet te houden
en in konfIikten b.v. onderbetaling van vrouwen, de zijde van de baas te kiezen. Dit
noem ik nog eens een vorm van vals bewustzijn.) Zij is dubbel getekend en alleen
http://www.purepage.com Previous page Top Next page