Navigation bar
  Print document Start Previous page
 31 of 97 
Next page End 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36  

Anneke van Baalen en Marijke Ekelschot, TEGENNATUURLIJK,  Amsterdam 1985, De Bonte Was 
31
Bewuste kinderloosheid is een der mogelijkheden de toenemende overbevolking van onze
wereld tegen te gaan, maar om echt doeltreffend te zijn moet het opwegen tegen enkele
miljarden jaren evoluties. Het zal interessant zijn te bestuderen wat op lange duur de
persoonlijke gevolgen zijn van het kinderloos blijven, zowel de emotionele schade als de
voordelen. Tevens zouden de genetische konsekwenties op lange termijn bekeken moeten
worden. Omdat de selectie mensen die wel kinderen willen hebben per definitie zal
bevoordelen en elke genetisch bepaalde neiging zich minder voort te planten tenslotte zal
verdwijnen, blijven we over met een bevolking van steeds snellere fokkers.' (...)
'Een magische uitdrukking van deze tijd is "alternatieve levensstijlen". In het bijzonder raken
jongeren geboeid door zulke experimenten en verlangen ernaar ze mee te onderzoeken.
Maar al te vaak gaan ze echter in tegen onze biologie. Het gaat nogal eens om de
voorzieningen van kinderopvang, en men kan zien aankomen dat er schade optreedt door
niet te letten op onze biologie. (...) Uiteraard wint de biologie het niet altijd. Hoewel het waar
mag zijn dat het niet aardig is 'Moeder natuur' voor de gek te houden, kan het toch wel
voorkomen. De biologische fluisterstemmen kunnen genegeerd worden, maar in de meeste
gevallen tegen een hoge prijs. Het recente onderzoek van Rothschild en Wolf, 'Children of
the counterculture' bijvoorbeeld, schildert een grimmig beeld: kinderen zijn vaak
verwaarloosd, van de nodige aandacht verstoken, emotioneel gestoord, vaak niet in staat
zich langdurig te concentreren of om vriendschap te behouden. Hoewel vrouwen die aan
zo'n systeem deelnemen, aangetrokken zullen zijn door de belofte van 'bevrijding', nemen ze
in feite een mannelijke strategie over en ontkennen die van henzelf. 
De evolutie heeft het mannelijk ouderschap op wisselende intensiteit ingericht, afhankelijk
van het voordeel voor de fitness per geval. Dat mannelijk oudergedrag bij vrouwen niet
aangepast gedrag is, geldt voor alle 'zoogdieren; voor de mens kan het een maatschappelijk
goedgekeurde valstrik zijn, die schadelijk is voor alle betrokkenen.'
De sociobiologie is al in veel staten in Amerika in het onderwijsprogramma doorgedrongen
en dus krijgen daar kinderen op school seksespecifieke instrukties over het beheer van hun
'geneties kapitaal', over hun voortplantingsverplichtingen en de verschillende taken bij de
opvoeding, aangevuld met verhandelingen dat racisme ook wel eens nodig kan zijn als
'eigen belangen' in het geding zijn of lijken.
Konklusie
De sociobiologen leveren een wat moderne variant op het eeuwenoude verhaal dat mensen
die vanwege bezittingen en machtsposities zeggenschap over het leven van andere mensen
hebben het natuurrecht aan hun zijde hebben. Voorlopig leveren de sociobiologiese teoretici
meer een legitimatie voor een 'laissez faire' houding van de verschillende overheden, een
houding van niet optreden tegen het toenemende racisme, niet optreden tegen racistiese
groeperingen, niet optreden tegen seksisme en hun groeperingen, dan propaganda voor
aktieve 'eugenetiese' maatregelen. Nu hoeven ze dat ook niet zo, want in verschillende
landen zijn allerlei overheidsmaatregelen die vanaf het begin van deze eeuw grootschalig
ingevoerd zijn, nooit helemaal verdwenen. Nog steeds worden in de Verenigde Staten
enorme aantallen gedwongen sterilisaties uitgevoerd van als 'unfit' bestempelden, of het nu
om 'asocialen', 'zwarten' of 'geesteszieken' gaat. En ook het gedachtengoed als zou de witte
stamboekmens pas werkelijk in zijn bestaan bedreigd worden als er vele andere mensen in
de buurt komen wonen is de laatste eeuw zo grondig verspreid dat sociobiologen daarvoor
niet nodig zijn. Hun rol is om met hun DNA 'genepool' en individuele fitnessteorieën de vorm
van het verhaal te moderniseren, bij de triomfen van de moderne technologie aan te passen.
Dankzij telkens nieuwe wetenschappelijke moderniseringen kon Malthus' teorie in zijn
eenvoudigste vorm tot een alledaagse vanzelfsprekendheid worden: arme mensen krijgen
teveel kinderen en bedreigen daardoor de hele mensheid. Met de wereldheerschappij van
het kapitalisme is dit het moderne westerse geloof geworden. 
De nationale staten gebruiken overbevolkingsangst binnenslands voor
immigratiebeperkingen en tweederangsburgersystemen, en internationaal voor een vorm van
http://www.purepage.com Previous page Top Next page