Navigation bar
  Print document Start Previous page
 15 of 31 
Next page End 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20  

de Bonte Was, FEMINIST (1), Amsterdam 1977, De Bonte Was
15
Inkapseling 1:
de emotioneel-erotiese revolutie
We hebben de seksuele revolutie nu wel gezien. En gekonstateerd dat het een verandering voor en
door mannen was.
Sinds de 19e eeuw was seks een taboe. Het gebeurde in het donker in de alkoof, of sadisties in een
bordeel. De mannen waren aktief, de vrouwen deden het met afgewend hoofd. Beide geslachten
waren er viezig van als ze welopgevoed waren. En min of meer welopgevoed waren de burgers en
de middenstand.
Ze waren deftig respektievelijk armoedig, en beide groepen waren benepen, vinden we nu. De
burgers en kleinburgers van weleer werden de middenklasse van tegenwoordig, die 80%, zo niet
90% van de Nederlandse bevolking omvat en verdeeld is in steeds vager wordende lagen. De
bovenste lagen van de middenklasse hebben het meeste geld en permitteren zich het meest, zowel
financieel als in andere opzichten. De mannen uit deze bovenste lagen zijn ook het volkje van de
seksuele revolutie.
De seksuele revolutie was een produkt van de jaren zestig. In die tijd werden door groepen
jongeren in een aantal westerse landen de autoriteiten aangevallen, en het materialisme en het
kapitalis- me en de neo-koloniale oorlogsvoering (b.v. Vietnam), maar ook het seksisme: de tweede
feministiese golf ontstond.
Bij al dit leven en bewegen onder de jongeren, werden heel wat bestaande normen afgeschaft. De
meest drastiesen schaften ze allemaal af, uit verzet tegen een gedwongen en dwangmatige
levensstijl die niets menselijks meer had.Het seksuele taboe werd doorbroken. De doorbrekers
werden niet gestraft en anderen volgden daarom al snel en happig: de jongeren van de hogere lagen
van de middenklasse: studenten, universiteitsmensen, welzijnswerkers, sociale wetenschappers en
de goed betaalden in het bedrijfsleven.
De NVSH liep voorop en maakte met haar provokatief optreden dat de seksuele revolutie niet
verborgen bleef in subkulturen
maar in de openbaarheid kwam. Het COC ging meer aan de weg timmeren. Er werden groepen
opgericht als Sexpol en de ASWH (Amsterdamse Studenten Werkgroep Homoseksualiteit, later
AJAH: Amsterdamse Jongeren Aksiegroepen Homoseksualiteit: de seksuele revolutie moest
verproletariseerd).
In 1968 werd MVM opgericht. Dolle Mina, uit december 1969, was veel beter bij de tijd zoals
jonge mannen die wensen te beleven: het waren hippe, aantrekkelijke meiden en ze deden niet
intellektueel, VVD-ig of parlementair-politiek zoals MVM: nee, Dolle Mina's waren echt
vrouwelijk: nog niet zelfstandige wezens met een eigen willetje waar je mee kon lachen en die met
je naar bed wilden. Dolle Mina ging in een half jaar ten gronde aan de linkse mannen, die haar
strijd tegen seksisme omvormden in strijd tegen kapitalisten. Zo verloor het nog nauwelijks
opgekomen feminisme in Nederland onmiddellijk de strijd tegen haar erfvijand, de man.
Wat betekende de seksuele revolutie nu voor ieder van ons: dat we moesten neuken, dat het trut-
zijn nu helemaal niéts verdienstelijks meer had, dat je slet moest worden, dat dat hip was.
Voorts: dat je klaar moest komen, standjes doen, dat mannen gingen opletten en vroegen of je wel
iets (geweldigs) onderging. Resultaat: we fingeerde orgasmes en kregen seksuele problemen.
Bij de seksuele revolutie hoorde ook dat seks niet alleen werd losgekoppeld van de voortplanting,
maar ook van trouw (voor mannen was seks altijd al losgekoppeld geweest van liefde, maar dat
wilden wij vrouwen nog steeds niet onder ogen zien). Je kon je nog zo uitsloven in bed en op ander
gebied: op een gegeven moment ging hij naar een ander. Ook in dit opzicht werkte de seksuele
http://www.purepage.com Previous page Top Next page